donderdag 3 mei 2012

Voorbeeld van een dag gezond eten: Lunch

De lunch:

Meestal eet ik als lunch, net als de meeste mensen, brood met iets erop. Hier kan je gelukkig veel variatie en gezondheid inbrengen, ook als je het mee naar je werk neemt!

Mijn motto: het moet snel, makkelijk, lekker en vooral goed vullend zijn. Dan is ideaal om te eten:

Twee of drie zuurdesemboterhammen met daarop een plak (in dit geval geitenkaas) met daar overheen een créme van avocado en een scheutje goede olijfolie.

Zuurdesembrood: zeer voedzaam, veel vezels, makkelijk te verteren. Je lichaam hoeft weing moeite te doen om deze voedingsstoffen te 'herkennen'. Te koop in natuurvoedingswinkels en bij de betere bakker. In brood uit de supermarkt, dus uit de fabriek, zitten E-nummers en conserveringsmiddelen, daarom blijft het wel een week goed! Het doet niets voor je lichaam, kost veel energie om te verteren.

Geitenkaas: vol met calcium, bevat geen E-nummers en andere afvalstoffen zoals gewone kaas.

Avocado: zeer sterk basenvormend, bevat goede vetten (omega 9) makkelijk verteerbaar, goed voor huid en ingewanden.

Olijfolie extra vierge: sterk basenvormend, bevat goede vetten (omega 9) bevat veel anti-oxidanten, dit is weer goed voor je huid en beschermd je ingewanden.



Na deze lunch zal je meer energie hebben, en een verzadigd gevoel wat lang aanhoudt.

Tussendoor is het goed om een handje ongebakken, ongezouten noten te eten. Zit vol met goede vetten, en zorgt ervoor dat je geen honger krijgt tussen de maaltijden door.



Natuurlijk eet ik niet elke dag brood met avocado; ik varieer met wat ik op mijn brood smeer. Soms doe ik er alleen een scheut goede olijfolie op, of gewoon een plak geitenkaas, soms doe ik er vegetarische paté op, van het merk Tartex. Te koop bij natuurvoedingswinkels, waar je ook veel andere gezonde en lekkere smeerseltjes kunt kopen.


Eet vooral af en toe een boterham met pindakaas of appelstroop! Pindakaas bevat veel goede vetten waar je niet dik van wordt, en appelstroop bevat veel ijzer waar je fit van wordt!

Fruit als tussendoortje kan je eventueel nemen, maar is zeker niet voor iedereen. Wanneer je gevoelig bent voor fructose (druivensuiker) of je hebt een schommelende bloedsuikerspiegel (meeste mensen hebben ongemerkt last van beide), eet het dan alleen s'ochtends. Fruit direct na een maaltijd landt nl. in je maag op deze maaltijd en gaat gisten. Zodra het in je darmen komt is het al aan het rotten, dus je lichaam ondervindt hier alleen maar grote hinder van. Fruit eten op een maag die drie uur geen voedsel heeft gehad gist niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten